Polítiques de les Dones

Volem més dones a la ciència!

  • Actualitzat:
  • Creat:

Sònia Guerra López, secretària de Polítiques Feministes del PSC, en el dia internacional de les dones i nenes en la ciència

Sònia Guerra López, secretària de Polítiques Feministes del PSC, s'ha reunit, en el marc del dia internacional de les dones i nenes en la ciència, amb Núria Salán (doctora en Ciència dels materials i enginyeria metal·lúrgica, professora de la UPC i Presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia): "És l'ínici d'un seguit de trobades amb dones referents a la ciència per treballar l'apoderament de les nenes i apropar-les al món científic. Volem més dones a la ciència!".

Un objectiu necessari perquè, com recorda ONU DONES, la ciència és un reflex de les persones que la fan. Per això és del tot necessari trencar la bretxa de gènere existent a l'actualitat:  avui dia, només el 30% del qui investiga a tot el món són dones i només el 35% de les i els estudiants d'àrees de ciència, tecnologia, enginyeria i/o matemàtiques (STEM, per la seva sigla en anglès) són dones.

La ciència i la igualtat de gènere són vitals per aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Durant segles, les dones han fet notables aportacions en l'àmbit de la ciència. Van descobrir medicaments que poden salvar vides, van ser artífexs d'invencions que van canviar el món i van estar a càrrec de recerques avantguardistes; però en molts casos, els seus inavaluables avanços han estat infravalorats o defugits. En els últims 15 anys, la comunitat internacional ha fet un gran esforç per a inspirar i promoure la participació de les dones i les nenes en la ciència. No obstant això, les nenes i dones continuen trobant obstacles per a desenvolupar-se en el camp de la ciència: sovint, es fa creure a les nenes que no són prou intel·ligents per a les STEM o bé que els nens i els homes tenen una afinitat natural per a desenvolupar-se en aquestes àrees, tal com denuncia ONU DONES. Segons estudis recents, les dones en les STEM tenen menys publicacions, reben remuneració inferior per les seves recerques i no avancen tant com els homes en les seves carreres. La bretxa de gènere en ciència, tecnologia i innovació porta com a conseqüències la pèrdua de talent, la falta d'aprofitament de nous descobriments i les solucions esbiaixades.

Sònia Guerra López, com a portaveu adjunta de FP al
Congrés,
denuncia que "tot això en un context on, segons les dades, en només 2 anys el 45% dels llocs de treball estaran relacionats amb l'entorn digital, i si no es reverteix la tendència, es preveu que a l'Estat espanyol hi haurà un dèficit de 3 milions de professionals amb coneixements TIC en 2020. Necessitem polítiques públiques per fomentar nenes i dones a STEM i assolir la igualtat en un àmbit vital per crear un món millor. Necessitem projectes estratègics amb sinèrgia amb les escoles, FP i universitats (com estan fent, per exemple, la UPC, la UOC...), visualitzar dones referents (com fan des d'ONU DONESMujeres con Ciencia o la pròpia Núria Salán, per exemple), programes específics amb les empreses vinculades a les STEM, ...Un bon exemple és l'aprovació al desembre del 2019 del Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària, per la Comissió d'Avaluació Institucional i de Programes d'AQU Catalunya. Aquest és un primer pas cap al compliment de l'article 28 de la Llei 17/2015, del 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes, aprovada pel govern de José Luis Rodríguez Zapatero, que exigeix "incloure en el currículum dels graus i dels programes de postgrau la promoció de la perspectiva de gènere de manera transversal i dels estudis sobre la contribució de les dones al llarg de la història en tots els àmbits del coneixement i en l'activitat acadèmica i investigadora".

Ara, amb el govern presidit per Pedro Sánchez, els i les socialistes continuarem treballant per garantir la igualtat d'oportunitats de totes les dones en un àmbit professional tan vital com són les STEM.